BV Förlag ger ut böcker för kristna

BV Förlag ger ut böcker för kristna

Bakom BV Förlag står ELM, Evangelisk Luthersk Mission, en missionsorganisation som bildades 1909. ELM har rötter i Svenska kyrkan och Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och har som mål att verka för en personlig och levande tro på Jesus Kristus.

BV Förlag, som startades av Bibeltrogna Vänner 1916, ger ut kristen musik, film och litteratur som harmonierar med den evangeliska-lutherska trosbekännelsen. 

-Vårt arbete handlar om att sprida goda kristna böcker, film och musik. En bok från oss ska ha ett starkt förtroende för bibelordet, förklarar Nils Göran Nilsson, VD för BV Förlag.

Förlaget säljer cirka en fjärdedel via egen webbutik och resterande via bokhandlare. En bokhandel finns på Bruksgatan 27 i Helsingborg och en obemannad bokhandel finns på Missionsgårdens Strandhem i Örkelljunga.

-Om vi ska trycka en bok så måste vi förvänta oss att den säljer i minst 1 000 exemplar. Vissa säljer i 25 000 exemplar. Vi har en styrelse på fem personer, varav tre ingår i ett skriftgranskningsutskott där man läser alla manus och får yttra sig i frågan, säger Nils Göran.

Nya utgåvor

BV Förlag håller nu på att ge ut lite nya utgåvor. Bland annat en andaktsbok ”Begynnelsen till väckelse” av Carl Olof Rosenius och ”Tron sprider sig” av Erik J Andersson som är en viktig bibelstudiebok. Boken ”Ledljus” av Egil Sjaastad som BV Förlag sålt nära 20 000 exemplar av har tryckts i ännu en ny upplaga.

-Vi har även en ny bok av Bengt Hjort som är en före detta missionär som i en tidigare bok, ”Tillsammans för Evangelium Del 1”, dokumenterat en del historia i Etiopien under åren 1921-1935. Nu har vi tryckt hans andra bok ” Tillsammans för Evangelium Del 2” som berättar om pionjärtiden i Etiopien åren 1935-1941, berättar Nils Göran.

En stor del av produktionen av böcker ligger under ämnet andakt och bön. Bland annat har man gett ut en ny sångbok vid namn ”Lova Herren”. Andra viktiga områden är barn, ungdom och mission.

-Ett stort antal barnfilmer med spännande bibelberättelser finns att beställa i vår webbutik, säger Nils Göran.

BV Förlag översätter även böcker från danska.

Missioner och aktiviteter

ELM bedriver också mission i olika länder som exempelvis Eritrea, Etiopien, Kenya och Peru. Man driver också ”Let´s Move” som ordnar gruppresor och skickar ut volontärer som vill göra en skillnad i olika projekt i dessa delar av världen. 

-ELM anordnar också många aktiviteter här i Sverige, bland annat olika läger och kurser, berättar Nils Göran.

ELM har också olika tidningar som ges ut. ”Till Liv” ges ut med 11 nummer per år och ”Begrunda” som är en fördjupningstidning som kommer ut två gånger per år. ”Insidan” är en kristen ungdomstidning som vänder sig till ungdomar 14-19 år och så finns även ”Droppen” som är en tidning om Jesus för barn.

-Både ”Till Liv” och ”Droppen” har anställda redaktörer som lägger ner stort arbete på innehållet, säger Nils Göran.

Nils Göran har arbetat ideellt för BV Förlag nu i 20 år och har även varit ordförande i Bibeltrogna Vänner i 12 år.

-Jag har fått den kristna tron från mina föräldrar och har alltid tyckt mycket om människor och trivs med att få möta människor i vår lilla bokhandel och ute på våra träffar och konferenser. Att få vara med och stötta är oerhört positivt, säger han med glädje i rösten.

Dela